ترویج کارآفرینی دکتر غلامحسین حسینی نیا2-2
نوشته شده توسط : محمد رضا ثمری

نظر سازمان بین‌المللی کار (ILO) درخصوص اشتغال جوانان

به گزارش این سازمان از ژنو، (سوئیس)، از بدشانسی این نسل که در دوران رکود اقتصادی شدید وارد بازار کار شده‌اند، این امر نه تنها برای آنها نابسامانی به دلیل بیکاری ایجاد نموده است، بلکه در زمینه اشتغال نیز فشارهای عصبی به دلیل مخاطرات اجتماعی ناشی از بیکارشدن و از دست دادن شغل به دنبال داشته است.

به گزارش سازمان بین‌المللی کار که تحت عنوان «روند اشتغال جوانان در سال 2011» منتشر شده است شرایط پایدار بحران درخصوص دریافت دستمزدهای پایین‌تر در آینده و عدم اطمینان به نظام‌های اقتصادی و سیاسی موجب پدید آوردن این نگرانی‌ها شده‌اند.

این گزارش تأکید می‌نماید که مجموعه این پریشانی‌ها در میان جوانان یک عامل مشترک در راستای اعتراض و جنبش در سراسر جهان در سال جاری است و یافتن کار دائم و نه کارهای موقتی یا نیمه‌وقت به طور فزاینده‌ای برای افراد جوان دشوارتر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، که در خاورمیانه و آفریقای شمالی به عنوان مثال، در طول بیست سال گذشته تقریباً از چهار نفر جوان یک نفر علی‌رغم پیشرفت‌های انجام شده در زمینه آموزش دختران و پسران، بیکار بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد، که تعداد واقعی جوانان بیکار در سال 2009 از 75/8 میلیون نفر به 75/1 میلیون نفر در اواخر سال 2010 کاهش یافته است، یعنی نرخی معادل 7/12 درصد و انتظار می‌رود که این نرخ به6/74 میلیون نفر در سال 2011 یا 6/12 درصد کاهش یابد.

هرچند، گزارش این امر را بیشتر به کناره‌گیری جوانان از بازار کار در مقایسه با یافتن کار مرتبط می‌داند.

این روند به ویژه در کشورهای دارای اقتصاد توسعه‌یافته و کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادق می‌باشد.

گزارش مذکور بر روند این مشکلات در کشور ایرلند تأکید نماید یعنی جائیکه نرخ بیکاری جوانان (که از 9 درصد در سال 2007 به 5/27 درصد در سال 2010 افزایش یافته بوده است) می‌تواند بیشتر از 3/19 درصد باشد. و باید آنهائی که به تحصیل اشتغال دارند و یا در منزل منتظر وضعیت و شرایط بهتر اقتصادی هستند به این تحلیل و بررسی اضافه شوند.

به عبارت دیگر، افراد جوان در اقتصادهای کم‌درآمد در یک چرخه نادرست فقر کاری گرفتار شده‌اند. این گزارش می‌گوید که اگر بیکاری جوانان به تنهائی مورد آزمایش قرار گیرد، ممکن است این حدس غلط پیش بیاید که افراد جوان در جنوب آسیاو شبه صحرای آفریقا موفق‌تر درمقایسه با اقتصاد کشورهای پیشرفته عمل می‌نمایند. یعنی درحقیقت وجود نرخ بالای اشتغال به نسبت جمعیت جوانان در مناطق محروم‌تر به معنی آن است که افراد فقیر انتخابی جز کار کردن ندارند. یا افراد جوان بیشتری در سراسر جهان در مقایسه با افراد بیکار و یا در جست‌وجوی کار وجود دارند که در شرایط فقر کاری گرفتار شده‌اند.

به گفته آقای خوزه مانویل سالازاد، وزیر اجرائی بخش اشتغال ILO، این آمارهای جدید منعکس‌کننده پریشانی و خشم میلیون‌ها جوان در سراسر جهان است. دولت‌ها درحال مبارزه جهت یافتن راه‌حل‌های ابتکاری از طریق مداخله بازار کار مانند توجه به عدم انطباق مهارت‌های کاری، حمایت از یافتن شغل، دوره‌های کارآموزی ترجمه و پرداخت سوبسید جهت گماردن به کار می‌باشند. این اقدامات می‌تواند یک تفاوت ایجاد کند اما درنهایت مشاغل بیشتری باید از اقدامات بازار کار که با هدف رفع موانع به منظور بهبود سریع اقتصادی انجام می‌شوند، به دست آیند، این اقدامات شامل تسهیل در امر ترمیم نظام مالی، ساختار مجدد قانونگذاری و سرمایه‌گذاری بود به منظور اعتباردهی به کارگاه‌های کوچک، متوسط و پیشرفت واقعی در تعادل‌بخشیدن به تقاضای کار در سطح جهانی می‌باشند.

از دیگر یافته‌های گزارش سازمان بین‌المللی کار می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- در خلال سال‌های 2008 و 2009، تعداد جوانان بی‌کار از مرز 5/4 میلیون نفر در سراسر جهان تجاوز نمود. این افزایش چشمگیر را می‌توان در مقایسه با متوسط افزایش و دوران قبل از بحران یعنی سال‌های 1997 الی 2007 بیشتر مشاهده نمود که کمتر از 000/100 نفر در سال می‌باشد.

نیروی بازار کار جوانان در دوران بحران اقتصادی کمتر از انچه انتظار می‌رفت گسترش یافت:

در میان 56 کشور دارای اطلاعات ذیربط، 6/2 میلیون جوان کمتر در مقایسه با روند قبل از بحران در بازار کار در سال 2010 حضور داشتند، بسیاری از این‌گونه جوانان منتظر بهبود شرایط اقتصادی هستند بدان معنی که نرخ‌های بیکاری رسمی جوانان نسبتاً نشان‌دهنده حجم واقعی این معضل در کشورهای دارای اقتصاد توسعه‌یافته نیست.

- نسبت جوانان بیکار که در جست‌وجوی کار یک ساله و یا بیشتر می‌باشند به مراتب بالاتر از افراد میانسال در اکثر کشورهای توسعه‌یافته است. در یونان، ایتالیا، اسلواکی و انگلستان، افراد جوان دو و یا سه‌برابر بیشتر از افراد میانسال با بیکاری بلندمدت مواجه هستند.

- نرخ‌های اشتغال نیمه وقت برای جوانان در کلیه کشورهای توسعه‌یافته به جز آلمان در خلال سال‌های 2007 الی 2010 افزایش یافته است. حجم واقعی این افزایش در برخی از کشورها، 0/17 درصد در ایرلند و 8/8 درصد در اسپانیا می‌باشد. به عنوان مثال، کارهای نیمه‌وقت تنها، انتخاب موجود برای جوانان متقاضی کار می‌باشد. تا اواخر سال 2010 هر شخص جوان شاغلی دارای کار نیمه‌وقت در کانادا، دانمارک، هلند و نروژ بوده است.

این گزارش یک سری معیارهای اجرائی جهت ارتقاء اشتغال جوانان ارائه می‌نماید که در میان این معیارها، گسترش یک استراتژی منسجم جهت رشد و کارآفرینی باتوجه به افراد جوان، توسعه کیفیت مشاغل از طریق تقویت استانداردهای کاری، سرمایه‌گذاری در کیفیت آموزشی و کارآموزی و شاید مهمتر از همه، دنبال نمودن اصول اقتصاد کلان و مالی که با هدف رفع موانع و بهبودی اقتصاد انجام می‌گیرد، به چشم می‌خورد.

 




:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: